راه های شناخت دیگران | روش های اثبات شده برای شناخت افراد

شناخت دیگران 1

اکثر ما دوست داریم شخصیت افراد را از روی ظاهرشان تشخیص دهیم. در برخورد با افراد مختلف نشانه ها و سیگنال هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم فرد مورد نظر را بشناسیم. اما برخی اوقات ترکیب نشانه ها ممکن است ما را به اشتباه بیندازد. برخی از افراد در شناخت دیگران مهارت دارند و کافی است با یک نفر کمی صحبت کنند تا او را بشناسند.

اما همه ی افراد این طور نیستند و برخی از افراد به راحتی با اشخاص جدید ارتباط برقرار نمی کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، همیشه باید وقت بگذارید و دیگران را در شرایط های خاص مشاهده کنید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهند. در این مطلب قصد داریم راه های شناخت دیگران را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست موضوعات این مطلب

سر صحبت را باز کنید

افراد در اولین قرار ملاقات ها معمولا استرس زیادی دارند و این مسئله کاملا طبیعی است. سوالاتی که می توانند در این موقعیت ها به شما کمک کنند تا سر صحبت را باز کنید، عبارتند از:

  • برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در فضای باز چه ایده هایی دارید؟
  • نام آخرین کتابی که خوانده اید و نظر شما را جلب کرده، چیست؟
  • یکی از غذاهایی که طعم آن را چشیده اید و تصمیم گرفته اید دیگر هرگز آن را نخورید را نام ببرید؟
  • به نظر شما یک تعطیلات عالی باید چگونه باشد؟
  • دوست دارید در کنسرت کدام خواننده شرکت کنید؟
  • آیا به تازگی فیلم یا سریالی دیده اید که تماشای آن را به دیگران توصیه کنید؟
  • اگر می توانستید یک قدرت ماورایی داشته باشید، کدام قدرت را انتخاب می کردید؟
  • آیا تاکنون برنده جایزه یا مسابقه ای شده اید؟
  • جالب ترین جوک که تا به حال شنیده اید، چیست؟
  • اگر می توانستید با یک شخصیت تاریخی از آغاز بشریت تا به حال شام بخورید، چه کسی را انتخاب می کردید؟

به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید

شناخت دیگران 4

زبان بدن می تواند احساسات فرد را نشان دهد. اگر فردی عصبی باشد و سعی کند شما را گمراه کند، شما می توانید حالت های عصبانیت او را از حرکات و دست های او تشخیص دهید. برای مثال اگر فردی دست خود را جلوی دهان خود بگیرد یا حرکات دست او کم باشد، به این معنی است که او در حال دروغگویی و فریب شما است. همچنین در مورد لبخند زدن، اگر طرف مقابل بخندد ولی گوشه چشمان او چروک نشود، نشان می دهد که خنده فرد تصنعی و مصنوعی است.

سوال بپرسید

برخی سؤالات هستند که هنگام آشنایی با یک نفر پرسیده می شوند و به شناخت و برقراری ارتباط با او کمک می کنند. درواقع، برای برقراری ارتباط با دیگران و شناخت آن ها اگر هیچ سوالی نپرسید با مشکل رو به رو می شوید. علاوه بر آن، برای سؤال پرسیدن هم باید سراغ موضوعاتی بروید که واقعا به آن ها علاقه دارید.

برای مثال، ممکن است شما اهل فیلم دیدن باشید و آخرین فیلمی که طرف مقابل دیده یا ژانر مورد علاقه او، برایتان اهمیت داشته باشد. برای این که کار شما هنگام سؤال پرسیدن برای شناخت دیگران ساده تر شود، در ادامه برخی از این سوالات را آورده ایم:

  • به سحرخیزی علاقه دارید یا آرامش شب ها را ترجیح می دهید؟ چرا؟
  • در حال حاضر چه کسی بیشترین تأثیر را روی زندگی شما دارد؟
  • بهترین تعریفی که تا به حال از کسی درباره ی خودتان شنیده اید، چیست؟
  • شهر مورد علاقه تان که قبلا به آن سفر کرده اید، کجاست؟
  • اولین چیزی که دوست دارید دیگران در مورد شما بدانند، چیست؟
  • هیجان انگیز ترین کاری که به تازگی انجام داده اید، چیست؟
  • مهم ترین نکته ای که تا به حال کسی به شما توصیه کرده است، چیست؟
  • اگر بتوانید ۱۰ دقیقه در مورد موضوعی صحبت کنید، آن موضوع چه خواهد بود؟
  • مکالمه به زبان های دیگری را هم بلد هستید؟ اگر بله، این زبان را چگونه یاد گرفته اید؟ اگر نه، دوست دارید اول کدام زبان را یاد بگیرید؟
  • آیا تا به حال غریبه ای را به صورت تصادفی ملاقات کرده اید که روی شما تأثیر عمیقی گذاشته باشد؟

مطلب مشابه: ویژگی افراد درونگرا | افراد درونگرا چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

همدلی کنید

همدلی کردن با افراد به شما امکان می دهد تا با آن ها و دیدگاه های آن ها آشنا شوید و بتوانید احساسات واقعی و راست و دروغ آن ها را درک کنید. برای همدلی بهتر، باید توانایی شنیدن خوب و موثر را یاد بگیرید. کارل راجرز، روانشناس آمریکایی بر اهمیت همدلی در روند درمانی خود تاکید می کند و می گوید: “ همدلی و درک عمیق، به اعتقاد من گران بها ترین هدیه ای است که می توانیم به دیگران هدیه بدهیم” همدلی به شما کمک می کند چیزها را از دیدگاه افراد دیگر درک کنید و راحت تر آن ها را بشناسید.

شرایط سخت و نامناسب را بپذیرید

هنگامی که احساس می کنیم در موقعیت دشواری قرار گرفته ایم، سراغ سؤالات ناگهانی و سطحی می رویم. با این وجود، نیاز نیست که نگران این شرایط باشید. چنین موقعیت هایی در آشنایی اولیه با یک نفر کاملا طبیعی است. کارشناسان معتقدند که معمولا حدود یک ماه طول می کشد تا مکالمه اولیه به گفت و گویی راحت تر تبدیل شود. در این شرایط باید تلاش کنید تا لحظه های سکوت یا دشواری موقعیت برایتان بیش از حد نا امید کننده نشوند.

خود را جای طرف مقابل قرار دهید

با وجود روش ها و مهارت هایی که به شناخت بیشتر دیگران کمک می کنند، موقعیتی که فرد در آن قرار دارد ممکن است ما را به شناخت غلطی برساند. برای درک عینی فرد باید گذشته، موقعیت و احساسات او را کنار هم قرار دهید و سپس اقدام به تشخیص کنید. در حقیقت، برای شناخت بیشتر طرف مقابل باید قبل از هر چیزی خود را جای او بگذارید.

به پاسخ های طرف مقابل فعالانه گوش دهید

شناخت دیگران 3 1

اگر می خواهید شخصیت دیگران را بهتر بشناسید، نباید فقط از آن ها سوال کنید. در واقع، شما باید بعد از پرسیدن سؤالات مناسب، به پاسخ آن ها نیز توجه کنید. برای این کار، باید مهارت های فعالانه گوش دادن را یاد بگیرید. به این ترتیب، به طرف مقابل نشان می دهید که واقعا به او علاقه دارید و توجه می کنید. گوش دادن فعالانه به صحبت های فرد مقابل به این معنی است که شما در مکالمه شرکت می کنید، حتی در زمانی که صحبت نمی کنید. برای فعالانه گوش دادن باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • برقرار کردن تماس چشمی هنگام صحبت کردن فرد مقابل
  • تکان دادن سر یا ایجاد صداهای تایید کننده هنگام گوش دادن به صحبت های طرف مقابل
  • نشان دهید که منتظر هستید تا سخنان طرف مقابل تمام شود و بعد صحبت کنید
  • تکرار یا همدردی با حرف های طرف مقابل و سوال کردن در مورد گفته های او
  • چرخیدن یا خم شدن به سمت فردی که صحبت می کند

به رفتارهای فرد مقابل دقت کنید

افراد معمولا در اولین قرار ملاقات های خود سعی می کنند، ادراک شما از خودشان را تغییر دهند. در این مواقع سیگنال های دروغین و رفتارهای دروغین می توانند خود را نشان دهند. افرادی که صادقانه، رو راست و واقعی هستند، سعی می کنند حرف ها، جملات، کلمات و رفتارهای شما را تقلید کنند. این نشان می دهد که آن ها واقعا با شما و احساساتتان هماهنگ هستند. اگر بتوانید این تقلیدها را در دیگران مشخص کنید، می توانید افراد را بهتر بشناسید و راست و دروغ گفتن آن ها را تشخیص دهید.

مطلب مشابه: اختلال شخصیت خودشیفته | علائم و درمان خودشیفتگی یا نارسیسیسم

روابط او را در نظر بگیرید

رابطه و نحوه رفتار یک فرد با دیگران می تواند باعث شناخت شخصیت واقعی او شود، چون رفتار او می تواند شخصیت درونی اش را نشان دهد. پس به نحوه رفتار او با خانواده، دوستان و سایر افراد مهم اطرافش توجه کنید و ببینید که او به افرادی که در موقعیت پایین تری از خودش قرار دارند چگونه رفتار می کند.

کسی که برای روابط خود ارزش قائل باشد و به اطرافیان خود احترام بگذارد و مرزهای سالم بین شان را حفظ کند، شخصیت دلسوز و محترمی دارد. اما فردی که نسبت به این افراد بی توجه باشد و یا بی ادبانه رفتار کند، شخصیت خودخواهانه ای دارد.

به اعمال او توجه کنید

همه می توانند حرف بزنند اما این که در عمل چه کاری انجام می دهند مهم است، به دلیل این که رفتار و عملکرد افراد همیشه بلند تر از حرف هایی است که از دهان آن ها بیرون می آید. پس برای شناخت یک فرد به رفتار و عملکرد او توجه کنید. ببینید که او زمان خود را چگونه و با چه کسانی می گذراند. چه چیزهایی برای او اولویت است و چگونه با چالش های زندگی رو به رو می شود. اگر فردی مدام به تعهداتش پایبند باشد، مسئولیت اعمالش را بر عهده بگیرد و با مهربانی رفتار کند، شخصیت بزرگی دارد.

از روی حالت چهره احساسات او را تشخیص دهید

شناخت دیگران 2

حالت چهره می تواند نشان دهنده بسیاری از احساسات و هیجانات افراد باشد. برخی از نشانه ها و هیجانات را به راحتی می توان تشخیص داد، مانند خندیدن و خوشحالی و یا ناراحتی، اما برخی از هیجانات و احساسات مانند شرمساری ترکیبی از هیجانات است که تشخیص آن از روی حالت چهره بسیار سخت است. یادگیری علائم و نشانه های ظریف حالت چهره و تشخیص هیجانات می تواند شما را مجهز به قدرتی کند که دیگران را به راحتی بشناسید.

به ظاهر طرف مقابل توجه کنید

قضاوت کردن از روی ظاهر افراد شاید با باورها و تفکرات آن ها هماهنگ نباشد. ما نمی توانیم یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنیم. اما با این حال ظاهر هر کسی می تواند اطلاعات مناسبی از شخصیت او به ما بدهد. برای مثال، دست های پینه بسته یک فرد می تواند نشان دهد که او فرد زحمت کشی است. یا این که تیپ و لباس های نامرتب یک فرد نشان می دهد که او فرد تنبل و نا منظمی است.

مطلب مشابه: بررسی شخصیت پنهان افراد (نکاتی خاص که ویژگی های پنهان شخصیت را نشان می دهد)

صبور باشید

شناخت دیگران مهارتی است که نیاز به تمرین و صبر و حوصله دارد. شناخت نشانه های جزئی و گاه ناهشیار نیاز به تمرین و ممارست دارد. بسیاری از این مهارت ها در روند ارتباط با دیگران شکل می گیرند.

به واکنش های او در شرایط دشوار دقت کنید

معمولا افراد در شرایط سخت شخصیت واقعی خود را نشان می دهند. پس برای شناخت بهتر هر فردی باید در موقعیت های دشوار به واکنش های او دقت کنید و ببینید که مسئولیت کارهای خود را بر عهده می گیرد یا دیگران را مقصر می داند؟ فردی که اشتباهات خود را قبول می کند و از آن ها درس می گیرد، شخصیت مسئولیت پذیر تری دارد.

Leave your thought here

Your email address will not be published.

جدیدترین مطالب