علاقمندی به درس + ۹ روش فوق العاده موثر

اگر صاحب فرزندی باشید، حتما با فرآیند درس و مشق کودک خود درگیر شده‌اید یا حداقل خواهید شد. درس و مشق کودک، یکی از حساس‌ترین مسائل زندگی والدین دغدغه‌مندی محسوب می‌شود که مدام درحال چک کردن و رصد آن هستند. مسائلی چون نمره‌ی کودک، اینکه به موقع تکلیف انجام بدهد، درس بخواند، محورهای مهمی است که در سال‌های تحصیل، بیشتر والدین را نگران می‌کند. به عنوان یک والد یا کسی که کودکی درحال تحصیل در خانواده دارد، ممکن است با مشکلاتی در راستای تحصیل کودک روبه‌رو شده باشید.

داشتن کودکی که درس نمی‌خواند، بدترین نمرات کلاسی متعلق به اوست و به‌طورکلی از درس و مدرسه فراری است، می‌تواند روتین زندگی یک خانواده را برهم بزند. والدین ممکن است مدام درحال تلاش برای رفع مشکلات تحصیلی کودک باشند. مثلا او را کلاس اضافه ببرند و… در نهایت، اکثر این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نیست، زیرا دلیل زیربنایی چیز دیگری است.

عدم علاقمندی به درس، دلیل تمام این مشکلات محسوب می‌شود. اگر والدین قصد دارند مشکلات درس خواندن بچه را حل کنند، در درجه‌ی اول باید روی مسئله‌ی علاقمندی به درس تمرکز کنند. حالا شاید از خود بپرسید چگونه؟ در این مقاله قرار است شما را با ۹ راه‌حل طلایی آشنا بسازیم.

در قدم اول، دلیل عدم علاقمندی به درس را کشف کنید!

برای ایجاد علاقمندی به درس، در درجه‌ی اول باید کشف کنیم که چرا کودک ما از درس و مشق فراری است؟ متاسفانه بیشتر والدین قبل از اینکه علت مهم زیربنایی را کشف کنند، به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌ها می‌گردند. خود این مسئله شاید یکی از دلایل شکست خوردن راه‌حل‌های انتخابی برای علاقمندی به درس باشد.

علاقمندی به درس

زمانی که والدین بتوانند دلیل عدم علاقمندی به درس در کودک را کشف کنند، می‌توانند با حل آن مشکل، تا ۵۰ درصد راه را بروند. مثلا زمانی که کودکی به دلیل مشکل در درک مطلب، از درس بدش می‌آید، می‌توان با توضیحات عینی و ساده‌سازی مطالب درس، به او کمک کرد.

تغییر فضا و روتین کمک بزرگی به علاقمندی به درس خواهد کرد.

گاهی اوقات دلیل عدم علاقمندی به درس، وجود برنامه‌ای سفت و سخت از پیش تعیین‌شده برای کودک است. مثلا کودک حتما باید قبل از اینکه چرتی بعد از مدرسه بزند، مشقش را بنویسد. حتی کودک زمانی که التماس می‌کند که دلش می‌خواهد در این زمان بازی کند، والدین او را به زور سر درس می‌‌نشانند. به جز برنامه، گاهی کودک از محیطی که در آن مشغول مطالعه است خوشش نمی‌آید. مثلا از مادرش می‌خواهد در اتاقی دیگر درس بخواند، اما مادر سعی دارد او را یک جای مشخص بنشاند.

برای حل این مشکل اجازه دهید، کودک خودش مکان و زمان درس خواندش را انتخاب کند. اگر کودک التماس می‌کند که دلش می‌خواهد در ابتدا بازی کند، به او این اجازه را بدهید. همچنین مطمئن شوید که کودک بعد از بازی، درس خواندن را در برنامه‌اش قرار می‌دهد.

برای علاقمندی به درس، نیازمند یک برنامه‌ی مطالعاتی ساختارمند هستیم.

شاید با توجه به توصیه‌ی قبلی، فکر کنید برای ایجاد علاقمندی به درس نباید برای کودک برنامه‌ای بچینیم اما اینگونه نیست. کودکان برخلاف تصور ما از مقداری ساختار داشتن خوششان می‌آید. همچنین برنامه ریختن برای مطالعه‌ی دروس و داشتن نظم، باعث می‌شود کودک به این فرآیند عادت کند.

علاقمندی به مدرسه

اهمیت برنامه برای درس خواندن بچه

با این همه نکته‌ی حیاتی این است که کودک خودش ساختار برنامه را بچیند. مثلا مادر به کودک می‌گوید: امروز دو صفحه مشق داری و باید درس علوم را بخوانی. کودک اعلام می‌کند که اول می‌خواهد بخوابد، سپس بازی کند و در آخر کارهای مدرسه را انجام بدهد. مادر با مشخص کردن ساعت برای ترتیب کارهایی که خود کودک گفته، برنامه را تنظیم می‌کند.

با کنجکاو کردن بچه، او را مشتاق به درس کنید.

یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد علاقمندی به درس، تحریک کنجکاوی بچه است. کنجکاوی ذاتا ماهیتی دارد که عطش یادگیری و انگیزه را در فرد شعله‌ور می‌‌کند. زمانی که هنگام درس خواندن، کنجکاوی کودک را تحریک کنید باعث می‌شوید او به دنبال یافتن پاسخ بیفتد و برای یافتن پاسخ پای درس بنشیند.

سعی کنید، استرس بچه را کنترل کنید!

یادتان باشد، زمانی که کودک دلبندتان استرس دارد باید دور علاقمندی به درس را خط بکشید. کودک مضطرب به قدری آشفتگی درونی دارد که قدرت تمرکز و توجه‌اش به شدت افت می‌کند. همین مسئله باعث بالا رفتن درصد خطا، خراب شدن نمرات و تنفر از درس می‌شود.

به جای توجه به نمره، به میزان تلاش و یادگیری بچه نگاه کنید.

یکی از دلایل مهمی که باعث عدم علاقمندی به درس می‌شود، اهمیت دادن صرف به نمره است. اکثر والدین عاشق این هستند که موفقیت تحصیلی فرزندشان را ببینند. با این‌حال، متاسفانه آنها نمره را ملاک این موفقیت می‌بینند. تمرکز والدین روی نمره به‌جای یادگیری، باعث می‌شود که بچه‌ها به قدری به نمره فکر کنند که از فرآیند یادگیری جدا شوند. همین مسئله با استرس و نفرت از درس خواهد شد.

علاقمندی کودکان به مدرسه

به جای نمره، به یادگیری کودک توجه کنید.

پس اگر به عنوان یک والد دغدغه‌مند در پی ایجاد علاقمندی به درس هستید، به جریان یادگیری کودک خود توجه کنید و آن را ارزشمند بشمارید. برای این کار می‌توانید از کودک بخواهید که درس‌هایش و هرآنچه که یاد گرفته را برایتان توضیح بدهد. در آخر او را بخاطر یادگیری تشویق کنید. برای تشویق کودک خوب است برای او یک هدیه بخرید. خرید لوازم تحریر زیبا می‌تواند یک تقویت‌کننده‌ی مناسب به حساب بیاید.

فعالیت بدنی، معجزه‌ای برای علاقمندی به درس و افزایش تمرکز

شاید باورتان نشود که فعالیت بدنی جزء راهکارهای علاقمندی به درس محسوب شود. حتما با خود می‌گویید: چگونه؟ در کمال تعجب، محققین متوجه شده‌اند که فعالیت بدنی، زمانی که کودک بسیار انرژی دارد، سبب تخلیه‌ی انرژی و آرام‌سازی کودک می‌شود.

دانشمندان اولین‌بار این پدیده را که زومی نام دارد، در سگ‌ها و گربه‌ها مشاهده نمودند. آنها دیدند که انجام حرکات تند و سریع در این حیوانات که بسیار انرژی طغیان‌کرده داشتند، سبب آرامش و کاهش استرس آنها می‌شود. از این‌رو فعالیت بدنی کودک پرانرژی قبل از مطالعه، سبب خنثی شدن انرژی اضافی شده و تمرکز و در نهایت علاقمندی به درس را بالا می‌برد.

برای ایجاد علاقمندی به درس، تکالیف را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

متاسفانه یکی از دلایل عدم علاقمندی به درس، این است که تکلیف درسی برای بچه سنگین است. مثلا زمانی که از یک کودک کلاس دومی که تازه سواد آموخته می‌خواهیم چندین صفحه پشت سرهم مشق بنویسد، قطعا او درمانده می‌شود. همین درماندگی باعث می‌شود که او دیگر به با میل به سمت درس نرود.

علاقه به درس

لذت یادگیری فرزند

برای جلوگیری از این اتفاق، تکالیف سخت را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. طوری که کودک از انجام آن احساس بدی نگیرد. مثلا می‌توانید ۴ صفحه مشق فارسی را به ۴ پارت کوتاه ۱ صفحه‌ای تقسیم کنید و به کودک بینش استراحت بدهید.

اگر به دنبال ایجاد علاقمندی به درس در فرزندتان هستید، اول از خودتان شروع کنید.

قبل از اینکه بخواهید بخاطر عدم علاقمندی به درس فرزندتان شاکی شوید، نگاهی به خانواده‌ی خود بیندازید. آیا شما به عنوان اعضای خانواده و بزرگتر کودک، به درس و مطالعه علاقه دارید؟ شما چقدر به این مسئله رغبت نشان می‌دهید؟

برای ایجاد علاقمندی به درس، نیاز است که کودک این امر را در والدینش به عنوان الگو مشاهده کند. به دلیل مسئله‌ی یادگیری مشاهده‌ای، کودک به مسائلی علاقمند می‌شود که والدینش به آن رغبت نشان می‌دهند!

Leave your thought here

Your email address will not be published.

جدیدترین مطالب