نحوه تولید محتوا در اینستاگرام (ایده های مفید برای تولید بهترین محتوا)

نحوه تولید محتوا در اینستاگرام (ایده های مفید برای تولید بهترین محتوا)

امروزه اینستاگرام محبوبیت زیادی پیدا کرده است و کاربران با اهداف مختلف اینستاگرام نصب می کنند. اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تصویری و تعاملی، امکان اشتراک گذاری عکس ها و ویدئوها را به کاربران می دهد. برخی برای سرگرمی و به اشتراک گذاشتن عکس ها و فیلم های خود از اینستاگرام استفاده می کنند و برخی دیگر برای کسب و کار از آن استفاده می کنند.

هر کدام از افرادی که برای کسب و کار از اینستاگرام استفاده می کنند، با هدف خاصی محتواهای مختلفی منتشر می کنند تا بتوانند جایگاه خوبی میان مشتریان کسب کنند. برخی به دنبال فروش محصولات و کسب درآمد هستند و برخی با تولید محتواهای ویدیویی آموزشی تلاش می کنند به بلاگرهای معروف و محبوبی تبدیل شوند.

آشنایی با اصول تولید محتوا در اینستاگرام کلید موفقیت در این شبکه اجتماعی است. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب در مورد آموزش ساخت محتوا در اینستاگرام صحبت کنیم و ایده های جذابی را برای تولید محتوا به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست موضوعات این مطلب

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام، تولید عکس، ویدئو، متن و … به صورت از پیش برنامه ریزی شده و هدفمند است. تولید محتوا در اینستاگرام به معنی ارائه محتواهای مناسب با شناخت درست مخاطب است.

افراد مختلف و کسب و کارها همواره تلاش می کنند تا با تولید محتوای با کیفیت بتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. البته باید مهارت کافی و آموزش لازم را در این زمینه دیده باشید. شما باید برای تهیه و انتشار محتوا برنامه داشته باشید، مخاطب خود را بشناسید و چیزهایی را ارائه دهید که او نیاز دارد.

این که چه موضوعی را انتخاب کنید، از چه هشتگ هایی استفاده کنید و … همه مواردی هستند که باید یاد بگیرید و به کار ببرید. در واقع، شما برای استفاده از این شبکه اجتماعی باید با اصول بازاریابی محتوا در اینستاگرام آشنا باشید.

نحوه تولید محتوا

تولید محتوا 1

برای تولید محتوا در اینستاگرام چه کسب و کار داشته باشید و چه بخواهید روی برند شخصی خود کار کنید، به یک نقشه دقیق نیاز دارید. برای تدوین استراتژی محتوای خود باید برخی نکات را در نظر بگیرید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

هدف خود را مشخص کنید

برای فعالیت و تولید محتوا در اینستاگرام باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. یک کسب و کار معمولاً یا می خواهد میزان آگاهی برندش را بالا ببرد و یا می خواهد از طریق اینستاگرام به فروش برسد.

یک شخص معمولی هم یا قصد دارد بلاگر شود یا می خواهد با تولید محتوای آموزشی یا سرگرم کننده، تعداد فالووراهای پیج خود را افزایش دهد و از طریق دریافت تبلیغات کسب درآمد کند. بنابراین قبل از هر چیزی باید هدف خود را مشخص کنید و آن را به خوبی بشناسید.

موضوع محتوا را انتخاب کنید

باید بدانید که در مورد چه موضوعاتی می خواهید محتوا تولید کنید. اگر عکاسی تبلیغاتی انجام می دهید یا موشن گرافیک و یا هر حوزه دیگری، باید یک موضوع را انتخاب کنید و طبق آن پیش بروید. برای موفقیت در این حوزه باید علاوه بر انتخاب موضوع واحد، یک پالت رنگی خاص و مرتبط با برند خود هم انتخاب کنید.

مخاطب ها را بشناسید

در تولید محتوا، نیاز و خواسته مخاطب ها و مشتری های کسب و کار بسیار مهم است. اگر کاربرهای اینستاگرام پست های شما را مشاهده نکنند و از آن ها استفاده نکنند، محتوای شما به درد نمی خورد و به هدف خود نمی رسید. بنابراین باید مخاطب های خود را بشناسید.

برای شناخت مخاطب ها می توانید از قسمت اینسایت اینستاگرام کمک بگیرید. در این بخش می توانید سن، جنسیت، محل زندگی و زمان فعالیت آن ها را ببینید. با اسکرول در صفحه ی فالوورها هم می توانید به اطلاعات خوبی برسید.

چه افرادی بیشتر با پست های شما تعامل دارند؟ فالوورهای کنونی پیج از چه گروهی هستند؟ علاقه مندی آن ها چیست؟ با این سوالات بهتر می توانید مخاطبان خود را بشناسید و اطلاعات خوبی به دست بیاورید.

برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید

هیچ کاری بدون برنامه ریزی به درستی پیش نمی رود و همیشه باید طبق یک روال منظم پست بگذارید. اگر یک هفته پست بگذارید و دو هفته هیچ موضوعی برای پست گذاشتن نداشته باشید و صفحه را به حال خودش رها کنید، نمی توانید یک پیج اینستاگرامی موفق داشته باشید.

این موضوع برای فروشگاه های اینترنتی اهمیت بیشتری دارد. برای افزایش فروش و معرفی خودتان به مشتری ها، باید طبق روال مشخصی تولید محتوا تولید کنید. در تقویم محتوای اینستاگرام، تاریخ های انتشار محتوا، نوع محتوای هر پست، استوری و کپشن را مشخص کنید.

ابزارهای تولید محتوا را مشخص کنید

محتوا نویسان اینستاگرام دارای تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به روز مانند گوشی هوشمند، دوربین مجهز، لپ تاپ، رینگ لایت، نگهدارنده گوشی و نرم افزارهای ویرایش متن، تصویر و ویدئو هستند. چون کیفیت متن و تصویر در این زمینه اهمیت زیادی برای جلب نظر مخاطب دارد.

محتوا نویسان خبره در اینستاگرام با توجه به نیاز و سلیقه مخاطب به دنبال تولید محتوای جذاب هستند. محتوای جذاب از ترندهای روز پیروی می کند و کیفیت بالایی دارد. در حال حاضر به لطف فناوری، تولید متن، تصویر، صوت و ویدئوهای با کیفیت امکان پذیر است.

اپلیکشن های مختلف مانند کنوا، اینشات و پینترست هم در این مسیر به شما کمک می کنند. بیشتر این اپلیکشن ها برای ویرایش تصویر و ویدئو استفاده می شوند. پینترست بک گراندهای خوبی برای استوری ها دارد و با کنوا هم می توانید تصاویر جذاب و پست های اسلایدی فوق العاده ای درست کنید.

بهترین ایده های تولید محتوا

تولید محتوا 2

یکی از دغدغه های اصلی صاحبان کسب و کار پیدا کردن ایده برای تولید محتوا در اینستاگرام است. پیدا کردن ایده های خلاقانه و بروز برای شبکه های اجتماعی همیشه باعث بازدید بیشتر و همراهی بیشتر مخاطبان می شود. در ادامه ایده های جدید و خلاقانه را برای تولید محتوا در اینستاگرام ارائه می کنیم:

محصولات خود را نمایش دهید

یکی از آسان ترین روش ها برای شروع فعالیت در اینستاگرام، به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهای با کیفیت از محصولات است. به اشتراک گذاشتن محتوایی که محصول برند را در بهترین حالت ممکن نشان دهد، به افزایش فروش و رشد کسب و کار شما در اینستاگرام کمک می کند.

وقتی که از محصولات برای صفحات خود عکس برداری می کنید، نباید کاری کنید که تصاویر بیش از تبلیغاتی باشند. شما باید به نمایش محصول خود در فضایی الهام بخش بپرازید و این کار را به گونه ای انجام دهید که مشتری بتواند با تصویر ارتباط برقرار کند. مشتری ها باید بتوانند خود را در حال استفاده از محصولات شما تصور کنند.

از کپشن های مناسب استفاده کنید

اگر فقط نام محصول را بنویسید و یا فقط برخی از هشتگ های در حال رشد در اینستاگرام را تگ کنید، خریداران زیادی را جلب نمی کنید. بنابراین باید از کپشن های دقیق و جذاب استفاده کنید. در مورد ویژگی های محصولات توضیح دهید و از مزیت های استفاده از آن ها برای مخاطبان خود صحبت کنید.

سعی کنید بر روی چیزهایی تاکید داشته باشید که محصول را خاص می کنند. همچنین می توانید در کپشن پست های خود، داستان محصولات را تعریف کنید. یک توضیح کوتاه و جذاب از ادبیات فارسی، تاریخ و چرایی خلق محصول، مخاطب را به خرید آن تشویق می کند.

از تصاویر جذاب استفاده کنید

شما علاوه بر تصویر و ویدئو، ابزارهای دیگری هم برای تولید محتوا در اختیار دارید. می توانید در برنامه ی محتوایی، از اینفوگرافیک و پست های اسلایدی هم استفاده کنید. پست های اسلایدی بهترین انتخاب برای محتواهای آموزشی هستند و افراد بیشتری این پست ها را ذخیره می کنند.

در اینفوگرافیک، می توانید در مورد محصولات مختلف صحبت کنید یا طرز استفاده از یک محصول را بگویید. موضوع هایی مانند مزایا و خواص یک محصول برای پست های اسلایدی مناسب هستند.

پست های آموزشی درست کنید

محتوای آموزشی یکی از موثر ترین محتواها در تمام پلتفرم ها است. به فالوورهای خود نشان دهید که در کسب و کار خود متخصص هستید. با تولید پست های آموزشی و نکات کاربردی، طرز استفاده از محصولات و انتخاب محصول مورد علاقه شان را توضیح دهید.

شما در این پست ها می توانید مشکل مخاطب خود را حل کنید و بهتر است مرتبط با محصولات یا خدمات شما باشد. می توانید از مخاطبان خود بپرسید چه مشکلی دارند و چطور می توانید با تولید محتوا آن را رفع کنید.

برای مثال، کسب و کارهای لوازم آرایشی و بهداشتی می توانند طرز استفاده از انواع کرم ها و اهمیت محصولات مراقبتی پوست و مو را آموزش دهند. یا کسب و کارهای مواد غذایی می توانند دستور پخت غذاهای مختلف را آموزش دهند.

محصول جدید را اطلاع رسانی کنید

معرفی محصول جدید به شما اجازه می دهد تا محتوای بیشتری برای ارائه در این پلتفرم داشته باشید و فالوورها را تشویق می کند که به دنبال کردن شما ادامه می دهند، چون همه می خواهند از تغییرات برندی که به آن علاقه مند هستند، با خبر باشند.

مخاطبان همیشه به دنبال اتفاق های هیجان انگیز هستند. می توانید از چند ماه یا چند هفته قبل از معرفی محصول جدید، در مورد آن محتوا تولید کنید. ویژگی های جذاب آن را بگویید و اجازه دهید مردم محصول شما را حدس بزنند.

مسابقه برگزار کنید

برگزار کردن مسابقه بهترین روش برای تعامل بالا با مخاطبان و هیجان زده کردن آن ها برای ارتباط گرفتن با شما است. مسابقه ها باعث می شوند، افراد در مورد برند شما صحبت کنند. برای این که بتوانید نتایج بهتری داشته باشید، جایزه ای را به مخاطبان خود پیشنهاد کنید که برای اکثر آن ها جذاب باشند و با پرسونای شما بیشترین تطبیق را داشته باشند.

ممکن است بسیاری از افراد برای هدیه ای مانند آیفون رایگان، زیر پست شما کامنت بگذارند. اما بهترین جایزه، چیزی است که علاوه بر ایجاد تعامل، لیدهایی از سوی کاربران به شما بدهد که بیشترین شباهت را به پرسونای شما داشته باشند و بتوانید زودتر از دیگران آن ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

استوری بگذارید

تولید محتوا برای استوری آسان تر از پست است. اما باز هم باید برای آن برنامه ریزی کنید. موضوع استوری ها می تواند نمایش جزئیات محصولات، بازخورد مشتری ها، پشت صحنه تولید محصول، اعلام باقی مانده ی محصولات و نظرخواهی از مشتری ها باشد. اگر مشتری ها محصول یا پیج شما را در استوری تگ می کنند، آن را در استوری خودتان بازنشر کنید.

لایو بگذارید

با برگزاری لایو، بخش متفاوتی از برند خود را به نمایش بگذارید. بسیاری از افراد از این قابلیت اینستاگرام فوق العاده استفاده نمی کنند، در حالی که نقش موثری در افزایش تعامل و همچنین درگیری کاربران با پست های شما دارد.

در لایو می توانید با فالوورهای خود تعامل لحظه ای داشته باشید، به سؤال های آن ها جواب دهید و نظر مشتری ها را در مورد محصول جدید بپرسید. با این کار ارتباط صمیمانه تری با مخاطبان برقرار می کنید.

ریلز بسازید

ریلز (Reels) به شما اجازه می دهد تا ویدئوهای کوتاه با موسیقی یا صداهای موجود ایجاد کنید. ریلز در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد و شما می توانید با کمک ابزارهای ویرایشی مختلف، ویدئوهای خلاقانه ای برای ایجاد محتوای جذاب و سرگرم کننده بسازید. این که برندها در مورد چه موضوعی ویدئو بسازند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

می توانید در مورد محصولاتتان ویدئویی تولید کنید، یک داستان جذاب در مورد کسب و کار و برند خود بگویید و یا به سادگی به سؤالات رایج مشتریان خود در قالب ویدئو پاسخ دهید. به یاد داشته باشید که هر فرمت تولید محتوا در اینستاگرام قابلیت ها و محدودیت های خود را دارد، بنابراین باید بر اساس نیازها و اهداف خود از آن ها استفاده کنید.

شما با ترکیب این فرمت ها می توانید یک استراتژی محتوا متنوع و جذاب ایجاد کنید به شما در ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و تحقق اهداف بازاریابی خود کمک می کند. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مباحث آموزش اینستاگرام ارتباط برقرار کردن و تعادل با کاربر است چون باعث رشد اینگیجمنت و صفحه شما می شود.

هر از گاهی خودتان را معرفی کنید

تولیدمحتوا

پیج های موفق در اینستاگرام معمولا بعد از این که به کمک تبلیغات یا یک پست پر مخاطب فالوورهای زیادی جذب می کنند، در استوری اینستاگرام طی یک رشته استوری، خودشان را به مخاطبان جدید معرفی می کنند.

این موضوع باعث می شود کاربران جدید راحت تر با برند ارتباط برقرار کنند و تعامل پیج بالاتر برود. اگر یک پیج فروشگاهی هستید هم می توانید در همین رشته استوری های معرفی، نظر مثبت کاربران قبلی را هم منتشر کنید تا اعتماد بیشتری شکل بگیرد.

پشت صحنه را نشان دهید

مخاطبان اینستاگرام دوست دارند محتواهای پشت صحنه را ببینند. این محتواها باعث شفافیت بیشتر کسب و کار شما می شوند و مخاطب ارتباط بهتری با برند پیدا می کند. تولید محتوای پشت صحنه در اینستاگرام اعتماد مخاطبان را جلب می کند، همچنین تعادل خوبی در بین پست های معرفی محصولات ایجاد می کند.

نیازی نیست که محتوای پشت صحنه به اندازه ی تصاویر دیگری که منتشر می کنید، با کیفیت و زیبا باشد. به همین دلیل، بسیاری از برندها ترجیح می دهند که از محتوای پشت صحنه در استوری های خود استفاده کنند و کیفیت بصری صفحه فید (Feed) خود را حفظ کنند.

برای مثال اگر محصول جدیدی دارید، می توانید از فرآیند تولید آن پست بگذارید. کارخانه های مواد غذایی می توانند از کارخانه و فضای داخل آن برای تولید محتوا استفاده کنند. فیلم گرفتن از مراحل آماده سازی محصول و ارسال آن برای مشتری هم یکی از ایده های مناسب است.

افراد را به تگ کردن دیگران تشویق کنید

این پست ها، فالوورها را تشویق می کنند که دوستانشان را که احتمالاً به چنین محصولاتی علاقه مند هستند یا ممکن است با موضوع پست شما ارتباط خوبی برقرار کنند، در بخش نظرات تگ کنند یا پست شما را برای آن ها بفرستند.

می توانید مانند پست های مسابقه ای، مواردی را برای ایجاد انگیزه در افراد در نظر بگیرید، البته این کار همیشه ضروری نیست. این استراتژی به شما کمک می کند مخاطبان زیادی به دست آورید و به خوبی دیده شوید و البته میزان اعتماد کاربران جدید به برندتان را نیز بالاتر ببرید.

توجه داشته باشید که نباید در استفاده از این روش افراط کنید، چون ممکن است دیگران حس اسپم از این نوع از محتواها بگیرند و شما را از هدف ارائه ی چهره ای انسانی و کمک رسان دور کند.

در مناسبت های مختلف پست بگذارید

تقویم را کنار خود بگذارید و برای مناسبت های عمومی مختلفی که در پیش رو دارید، محتوا تولید کنید. برای مثال، سعی کنید در روز پدر و روز مادر پست بگذارید. یا اگر کاربران هدف شما را دختران نوجوان و جوان تشکیل می دهند، شما می توانید یک محتوا به مناسبت روز دختر تهیه کنید و در آن محصولات مخصوص دختران را معرفی کنید که می توانند با تخفیف از شما خریداری کنند. سعی کنید ایده های جذاب، جسورانه و خلاقانه ای داشته باشید. هر چه آن مناسبت با کسب و کار شما مرتبط تر باشد، نتیجه بهتری از تعامل با مخاطبان خود می گیرید.

از چالش های وایرال و ترند استفاده کنید

تولید محتوا 1

هنگام تولید محتوا در اینستاگرام می توانید از موضوع چالش های وایرال یا ترندها استفاده کنید. کاربران به چالش های خنده دار علاقه زیادی دارند، همچنین می توانید در پست های خود از آهنگ های ترند شده استفاده کنید.

استفاده از ایده های ترند و هشتگ های مربوط به آن ها باعث می شود که فالوورهای بیشتری به دست آورید. همچنین می توانید از محتواهای ترند در قسمت ریلز برای توید محتوای اینستاگرامی استفاده کنید.

میم ها را به کسب و کار خودتان ربط دهید

یکی از منابع جذاب محتوایی، میم ها هستند. تصاویر میم تصاویری هستند که متن کوتاهی روی آن ها قرار گرفته و در عین مرتبط بودن به محتوای پیج شما، محتوای طنزی دارند. مردم با این تصاویر ارتباط خوبی برقرار می کنند.

چند نکته مهم در مورد میم ها وجود دارد. اول از همه این که نباید آن ها را به تعداد زیادی منتشر کنید، مگر این که به طور کلی استراتژی محتوای تان تعیین کرده که یک پیج با محتوای طنز داشته باشید.

در درجه دوم هم این که میم ها توسط خیلی از مخاطبان به اشتراک گذاشته می شوند و اگر بتوانید محتوای جذابی در قالب آن بسازید احتمالاً برای تان فالوور زیادی جذب می کنند.

از جملات افراد مشهور استفاده کنید

برای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام می توانید از جملات و نقل قول افراد مشهور استفاده کنید. برای مثال اگر یک صفحه با موضوع روانشناسی دارید، می توانید یک موضوع خاص مانند روانشناسی کودک را انتخاب کنید و نقل قول و جملات افراد متخصص در این زمینه را با پس زمینه و موزیک مناسب به شکل پست در بیاورید.

از سوال و جواب استفاده کنید

اگر می خواهید مخاطبان خود را بهتر بشناسید و افزایش تعامل در اینستاگرام با کاربران خود را تجربه کنید، می توانید از پرسش و پاسخ استفاده کنید. برای این کار می توانید کادر پرسیدن سوال را استوری کنید و از کاربران بخواهید سوال خود را بپرسند. سعی کنید به تمام سوال های کاربران با دقت پاسخ دهید و با آن ها تعامل مستقیم داشته باشید.

پاسخ به سؤالات مخاطبان در اینستاگرام، افراد بیشتری را تشویق می کند که صفحه شما را دنبال کنند. می توانید پرسش و پاسخ را از طریق تصاویر بصری و متنی انجام دهید و یک سوال و جواب را در یک پست قرار دهید.

اعضای تیم را معرفی کنید

مشتری ها دوست دارند با برندها ارتباط برقرار کنند و نشان دادن چهره ی انسانی کسب و کار این ارتباط را ایجاد می کند. اگر جزو برندهای شناخته شده هستید، تیم های مختلف را معرفی کنید و نقش آن ها را بگویید. در صورتی که فروشنده هستید و خودتان محصولی تولید نمی کنید، می توانید داستان افراد سازنده ی برند را تعریف کنید.

به عنوان مثال، اگر در پیج فروشگاهی تان محصولات برندهایی مانند آدیداس، نایک و برندهای دیگر را می فروشید، داستان این برندها و مالکان آن ها را در اختیار مشتریان خود بگذارید. یادتان باشد که شما باید مخاطب خود را سرگرم کنید تا بتوانید او را حفظ کنید.

محتوای پیشنهادی بسازید

اگر تخصص خاصی در زمینه ای مانند سینما دارید، می توانید از آن برای تولید پست های جذاب استفاده کنید. بدون شک شما فیلم هایی دیده اید که شاید دیگران ندیده باشند. می توانید این فیلم ها را به مخاطبان خود معرفی کنید و نکات مربوط به آن ها را بگویید.

همچنین اگر به کتاب یا آهنگ علاقه دارید، می توانید محتوای پیشنهادی بسازید. سعی کنید متفاوت از دیگران باشید، برای مثال از سوتی های یک فیلم بگویید یا کمی در مورد سرگذشت نویسنده و دلیل ساخت یک آهن بگویید.

Leave your thought here

Your email address will not be published.

جدیدترین مطالب