افراد دروغگو را چگونه بشناسیم؟ نشانه های فرد دروغگو و ترفند برای تشخیص این افراد

افراد دروغگو را چگونه بشناسیم؟ نشانه های فرد دروغگو و ترفند برای تشخیص این افراد

آیا می‌ توانید افرادی را که به شما دروغ می‌ گویند تشخیص دهید؟ دکتر لینتن برینگ روانشناس پزشکی قانونی است همراه همکارانش در دانشکده کسب و کار هاس در دانشگاه کالیفرنیای بریکلی تحقیقاتی در مورد افراد دروغگو انجام داد. او به این نتیجه رسید که انسان به صورت غریزی می‌ تواند کسی که به او دروغ می‌ گوید را تشخیص دهد.

غریزه انسان بسیار قوی می‌ باشد. اما قسمت خودآگاه ذهن در تشخیص دروغگو شکست می‌ خورد. علائمی وجود دارند که افراد می‌ توانند با کمک آن علائم افرادی را که به آن ها دروغ می‌ گویند را شناسایی کنند.

فهرست موضوعات این مطلب

نشانه های افراد دروغگو

افراد دروغگو را چگونه بشناسیم؟ نشانه های فرد دروغگو و ترفند برای تشخیص این افراد

مهمترین این علائم زبان بدن افراد و حالت‌ های آن ها می‌ باشد. در ادامه مقاله مطالبی در مورد زبان بدن افراد دروغگو و تحلیل رفتار آن ها آورده شده است که می‌ توان طبق این موارد دروغگوها را شناسایی کرد. لیلیازگلاس که تحلیلگر رفتاری و متخصص زبان بدن است علائم فریبکاری را بررسی کرده و در مورد بدن دروغگوها نظریات بسیار جالبی دارد.

او می‌ گوید زمانی که می‌ خواهیم بفهمیم کسی به ما دروغ می‌ گوید یا خیر باید رفتارهای او را بسنجیم. سپس به زبان بدن و الگوی گفتاری او دقت کنیم. به طور کلی همه افراد دروغگو علائم مشخصی را از خود نشان می‌ دهند.

تغییر حالت سر

افراد دروغگو حالت سر خود را مرتباً عوض می‌ کنند. در صورتی که افراد از شخصی سوال بپرسند و آن شخص فوراً سر خود را حرکت بدهد احتمال اینکه در این موقعیت دروغ می‌ گوید بسیار بالا است. گلاس در این باره می‌ گوید زمانی که دروغگو سرش را به عقب برد یا آن را خم می‌کند و یا آن را به اطراف متمایل می‌ کند.

معمولاً این حالت در مواقعی رخ می‌ دهد که از فرد سوال پرسیده شده است و شخص مقابل از او انتظار پاسخ دارد. پاسخ‌ های صحیح و درست متقابلاً اعلام می‌ شوند. اما فرد دروغگو بعد از شنیدن سوال به دنبال جواب می‌ گردند و به صورت ناخودآگاه سرشان را تکان می‌ دهد‌.

تغییر در تنفس

زمانی که یک فرد در حال دروغ گفتن است احتمال دارد تنفس او تغییر کند. معمولا این افراد در حالت دروغ گفتن به نفس نفس می‌ افتند. گلاس در این باره می‌ گوید به نفس نفس افتادن فرد دروغگو در اثر رفلاکس اتفاق می‌ افتد. زمانی که فرد تغییر تنفس داشته باشد شانه‌ هایش رو به بالا می‌ روند و صدایش ضعیف می‌ شود.

تغییر تنفس بر اثر تغییر جریان خون و ضربان قلب می‌ باشد. این موارد در زمانی رخ می‌ دهند که فرد اضطراب و تنش دارد و می‌ خواهد دروغ خود را به فرد مقابل بقبولاند. زمانی که یک نفر در حالت سخن گفتن دچار این حالت شد به احتمال خیلی زیاد ارد دروغ می‌ گوید.

ثابت ماندن در جای خود

معمولا افراد تصور می‌ کنند کسی که اضطراب دارد یا دروغ می‌ گوید در جای خود وول می‌ خورد. اما افراد باید مراقب کسانی باشند که در هنگام دروغ گفتن از جای خود حرکت نمی‌ کنند این حالت ممکن از یک نبرد عصبی ابتدایی باشند. زیرا مغز دچار هیجان شده و خود را برای مواجهه احتمالی آماده می‌ کند. بنابراین به تمام ارگان‌ های بدن پیغام می‌ فرستد که در جای خود مقاوم باقی بمانند.

زمانی که فرد در حال یک گفتگوی عادی است به صورت طبیعی و ناخودآگاه بدنش را حرکت می‌ دهد. این حرکات بستگی به عادت خود فرد دارد. برخی از افراد در هنگام سخن گفتن بسیار تکان می‌ خورند. برخی دیگر از افراد به آرامی حرکت می‌ کنند. اما در مورد افرادی که سفت و محکم در جای خود نشسته یا ایستاده‌ اند احتمال بسیار بالایی وجود دارد که واقعیت را نگویند. یا به اصطلاح کاسه‌ ای زیر نیم کاسه باشد.

تکرار عبارات و کلمات

افراد دروغگو برای متقاعد کردن افراد در مورد مسئله خاص سعی می‌ کنند کلمات و عبارات را تکرار کنند. آن ها با این کار سعی می‌ کنند دروغ را در ذهن خود موجه کرده و به فرد مقابل بقبولاند. گلاس مثالی در مورد فرد دروغگو دارد و او می‌ گوید که آن ها بارها تکرار می‌ کنند که من این کار را نکردم من این کار را نکردم.

آن ها با تکرار کردن این عبارات سعی می‌ کنند که ذهن خود را منسجم کرده و پاسخ مناسب‌ تری بیابند. سپس به ادامه دروغ خود ادامه داده و راهی برای توجیه آن پیدا کنند.

دادن اطلاعات زیاد به طرف مقابل

افراد دروغگو به صورت ناخودآگاه به طرف مقابل خود اطلاعات اضافه می‌ دهند. آن ها اطلاعاتی را به طرف مقابل ارائه می‌ دهند که درباره آن ها از او درخواست نشده است. مخصوصاً در مورد جزئیات توضیح می‌ دهند و حرف می‌ زنند.

در این حالت احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این فرد دروغ بگوید. معمولاً دروغگوها زیاد توضیح می‌ دهند و زیاد حرف می‌ زنند. آن ها اغلب تصور می‌ کنند با حرافی و وراجی و شرح جزئیات دیگران بتوانند حرفشان را باور کنند.

پوشاندن دهان

دروغگوها معمولاً دستشان را جلوی دهانشان می‌ گیرند یا آن را می‌ پوشانند. این یک علامت بارز برای شناسایی افراد دروغگو می‌ باشد. افراد زمانی که دوست ندارند در مورد مسئله‌ای صحبت کنند به صورت خودکار دستشان را بر روی دهان نشان می‌ گذارند.

وقتی یک فرد بزرگسال دستش را بر روی دهانش قرار دهد یعنی نم پس نمی‌ دهد و حقیقت را نمی‌ گوید. در واقع می‌ توان گفت آن ها با گذاشتن دست بر روی دهان زیپ دهان خود را می‌ کشند و در مورد موضوع حقیقت را نمی‌ گویند.

پوشاندن نقاط آسیب پذیر بدن

افراد دروغگو به صورت غریزی قسمت هایی که در بدنشان آسیب‌ پذیر است را می‌ پوشانند. گلاس در کتاب خود می‌ گوید دروغگوها نواحی مانند گلو، سینه، سر یا شکم خود را در هنگام گفتن دروغ می‌ پوشانند. او تاکید می‌ کند که من با توجه به شغلم و به عنوان مشاور وکلا معمولاً در دادگاه این رفتار را می‌ بینم.

زمانی که متهم دستش را بر روی گلو یا سرش قرار می‌ دهد مطمئن می‌ شوم که شهادت شاهد اعصاب او را به هم ریخته است. گلاس می‌ گوید من هرگز کاربرد این رفتار بالقوه را تا زمانی که در اف بی ای کار نکردم نتوانستم درک کنم.

جابجایی پاها

افراد دروغگو در هنگام دروغ گفتن پاهای خود را جابجا می‌ کنند. این حرکت مربوط به زمانی است که فرد مضطرب و ناآرام است و نمی‌ خواهد واقعیت را به زبان بیاورد. علاوه بر این می‌ تواند نشان دهنده این باشد که فرد دروغگو می‌ خواهد از موقعیت فرار کند.

تشخیص این علامت یکی از اصلی‌ ترین کلیدها در شناخت افراد دروغگو می‌ باشد. افراد زمانی که به شخص خاصی شک دارند در هنگام حرف زدن به پاهایش توجه کنند. در این حالت متوجه می‌ شوند که او دروغ می‌ گوید یا خیر.

به سختی حرف زدن

حرف زدن برای افراد دروغگو بسیار سخت است. معمولا افرادی که به فیلم‌ های جنایی و پلیسی علاقه دارند می‌ دانند که متهمان در هنگام صحبت کردن دچار سختی و دشواری می‌ شود. در هنگام دروغ گفتن بدن به صورت خودکار دچار استرس می‌ شود. این استرس موجب می‌ شود که سیستم عصبی به ترشح بزاق را صورت خودکار کاهش دهد.

در این هنگام غشای مخاطی دهان خشک می‌ شوند و صحبت کردن بسیار سخت می‌ باشد. افراد دروغگو در هنگام دروغ گفتن لب‌ هایشان را به طور ناگهانی گاز می‌ گیرند یا به هم می‌ فشارند.

پلک نمی‌ زنند

فرد دروغگو بدون اینکه پلک بزند مدت زیادی خیره فرد مقابلش می‌ شود. معمولاً افرادی که دروغ می‌. گویند با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار نمی‌ کنند. اما اغلب دروغگوهای حرفه‌ ای برای کنترل و فریب فرد مقابل ارتباط چشمی خود را قطع نمی‌ کند.

قطع نکردن ارتباط چشمی یکی دیگر از کلیدهای شناخت فرد دروغگو می‌ باشد. نیمادوف می‌ گوید اغلب دروغگوها و شارلاتان‌ ها بیش از حد معمول به سایر اشخاص ظلم می‌ زنند. آنها این کار را بدون اینکه پلک‌ هایشان را باز و بسته کنند انجام می‌ دهند.

در مواردی ممکن است آن ها چشم‌ های خود را به اطراف بگردانند و به جاهای دیگر نگاه کنند اما در حالت کلی پلک نمی‌ زند. آن ها دارای نگاه‌ های سرد و خیره هستند که برای کنترل و ترساندن طرف مقابل به کار می‌ برند. به طور کلی پلک زدن تند تند یا پلک نزدن می‌ تواند نشان دهنده دروغ از طرف افراد باشد.

اشاره با انگشت

افراد دروغگو زمانی که حالت دفاعی به خود می‌ گیرند سعی می‌ کنند که اوضاع را به نفع خود برگردانده و موضوع را به ضرر طرف مقابل خود تمام کند. آن ها در تمام مکالمات سعی می‌ کنند با انگشت به طرف مقابلشان اشاره کنند معمولا این حالت در زمانی رخ می‌ دهد که فرد توانسته مچ فرد دروغگو را در زمان دروغ گفتن بگیرد.

مطلب مشابه: دروغ های ممنوعه زناشویی که اصلا نباید به همسر بگویید

ترفندهای ساده تشخیص افراد دروغگو

افراد دروغگو را چگونه بشناسیم؟ نشانه های فرد دروغگو و ترفند برای تشخیص این افراد

 پیش از این مواردی توضیح داده شد که می‌ توان با کمک آن ها افراد دروغگو را تشخیص داد. اما گاهی اوقات افراد هیچ کدام از این علائم را از خود نشان نمی‌ دهند اما در حال دروغ گفتن می‌ باشند. در این حالت افراد می‌ توانند ترفندهایی را به کار ببرند که با کمک آن ها متوجه شوند طرف مقابلشان دروغ می‌ گوید یا خیر.

پرسیدن سوالات غیرمنتظره

در صورتی که افراد به شخص خاصی شک دارند که دروغ می‌ گوید از او سوالات غیر منتظره بپرسند. تنها چهار درصد دروغگوها آنقدر حرفه‌ ای هستند که می‌ توانند جواب این سوالات را بدهند. معمولاً افراد دروغ‌ هایشان را قبل از به زبان آوردن در ذهن می‌ چینند و داستان آن را می ‌دانند. آن ها در صورتی که با یک سوال غیر منتظره مواجه شوند نمی‌ دانند چه پاسخی بدهند و این حالت دور از انتظار آن ها می‌ باشد.

توجه به نقطه پایانی داستان

یکی از مهمترین نشانه‌ هایی که برای تشخیص دروغ مورد استفاده قرار می‌ گیرد توجه به نقطه پایانی داستان می‌ باشد. افراد می‌ توانند در این حالت به راحتی فرد دروغگو را تشخیص دهند. در این صورت افراد باید شناخت قبلی نسبت به فرد دروغگو داشته باشند.

افرادی که در حالت کلی آرام هستند در پایان صحبت‌ هایشان اگر دروغ گفته باشند مضطرب می‌ شوند. اما افرادی که پر انرژی هستند در پایان صحبت و دروغ خود ریلکس به نظر می‌ رسند و واکنش طرف مقابل خود را زیر نظر می‌ گیرند.

تشخیص حالات تقلبی بدن

اکثر افراد نمی‌ توانند به خوبی لبخندها یا رفتارهای دروغین از خود نشان دهند. این افراد در زمانبندی لبخندهای مصنوعی در زمان دروغ دچار مشکل می‌ شوند. آن ها یا خیلی طولانی لبخند خود را نگه می‌ دارند یا آنقدر زود تمام می‌ کنند که فرد مقابل متوجه دروغ بودن آن می‌ شود.

پیروی از حس ششم

حس ششم که اغلب به آن شم زنانه نیز می‌ گویند معمولاً تحت تاثیر حسی است که از طرف مقابل دریافت می‌ شود. معمولا این حس‌ ها به آدم دروغ نمی‌ گویند و غریزه افراد هیچگاه اشتباه نمی‌ کند. در زمانی که افراد حس می‌ کنند طرف مقابلشان به آن ها دروغ می‌ گوید نباید این حس را نادیده بگیرند.

دنبال کردن میکرواکسپریشن‌

میکرواکسپرشن به حالات ریز چهره گفته می‌ شود. کوچک‌ ترین حرکات و تغییر ناگهانی که ر تایم کمی در صورت ایجاد می‌ شود نشان دهنده استرس در ضمیر ناخودآگاه انسان می‌ باشد. افراد زمانی که دروغ می‌ گویند نمی‌ توانند میکرواسپریشن خود را در تمام مدت ثابت نگه دارند.

مطلب مشابه: چرا همسرتان دروغ می گوید و چگونه بفهمید که در حال دروغ گفتن است؟

گشتن به دنبال تناقض

به طور کلی افرادی که در حال دروغ گفتن هستند حالات بدنی، چهره، تن صدا یا حرف‌هایشان دچار تناقض می‌ شود. معمولاً یکی از این موارد با سایر موارد جور در نمی‌ آید و این حالت نشان دهنده دروغگو بودن فرد مقابل است. به عنوان نمونه فردی که در حال تعریف موفقیت بزرگ خود است اما تن صدایش هیچگونه هیجانی ندارد دچار تناقض شده و می‌ تواند نشان دهنده دروغ باشد.

در نمونه‌ ای دیگر زمانی که از افراد از درخواست پول می‌ کنند و او می‌ گوید فعلاً پول ندارم اما بعداً که به دستم رسید به شما می‌ دهم. اما سرش در حالت نه تکان می‌ خورد این فرد در حال دروغ گفتن می‌ باشد.

توجه به احساس طرف مقابل

زمانی که فرد در هنگام صحبت کردن احساس راحتی نمی‌ کند به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است. این افراد در هنگام دروغ گفتن بر روی صندلی خود راحت نیستند. این افراد یا مدام تکان می‌ خورند یا عرق می‌ کنند یا از تماس چشمی با طرف مقابل دوری می‌کنند.

جمع بندی

افراد برای اینکه متوجه شوند طرف مقابلشان دروغ می‌ گوید یا خیر بهتر است به حرکات یا رفتار او دقت کنند. زبان بدن هیچگاه دروغ نمی‌ گوید. ناخودآگاه انسان ها نیز هیچ پیامی را اشتباهی دریافت نمی کند.

مطلب مشابه: چرا زنان به مردان دروغ می گویند؟ ۱۰ دلیل دروغگویی زنان

Leave your thought here

Your email address will not be published.

جدیدترین مطالب