سکوت مرد نشانه چیست و راه حل مقابله با آن

سکوت مرد تا حدود زیادی منجر به عصبانیت و ناامیدی زن می شود. البته برخی از مردان برخلاف تصور خیلی حراف هستند. ولی در حالت کلی چه مرد و چه زن بایستی به اندازه و به جا صحبت کنند. زیرا اگر مرد بیشتر از حد معمول صحبت کند قطعا زن را عصابی می نماید.

عکس قضیه نیز صدق کرده و سکوت شوهر نیز می تواند در عصبانیت زن نقش بسزایی داشته باشد. خانم ها به توجه مدام نیاز داشته و بعد از دعوا، باید با صحبت مشکل را حل کنند.

چرا مردان سکوت می کنند و به آن نیاز دارند؟

571941123118015786250337810521479101159

تمایل به سکوت مردن نسبت به زن بیشتر بوده و مردان به طور معمول عضو درونگرای هر رابطه ای به شمار می روند. ولی زنان تمایل دارند در مورد مشکلات و مسائل خود مدام صحبت کنند در حالی که مردان در خلوت و تنهایی به نتیجه مطلوب دست می یابند.

اگر سکوت یا کم حرفی مردان بیشتر از حد معمول طول بکشد بایستی به دنبال دلایل دیگری بود. زیرا اکثر مواقع درون رابطه این سکوت یافت می شود و با زیر و رو کردن آن می توان دلیل سکوت آقایان را پیدا کرد. در حالت کلی مردان نسبت زنان به سکوت و خلوت بیشتری نیاز دارند. همچنین مشکلات خود در جنگ با ذهنشان و کاملا تنهایی حل می نمایند. چون معتقد هستند که به عنوان یک مرد باید از پس تمام مشکلات خود برآیند.

برخی مواقع سکوت آقایان به طول می انجامد و آن زمان باید دلیل این خاموشی را فهمید. البته به احتمال زیاد ریشه این سکوت در رابطه زناشویی جاخوش کرده است. همچنین جهت فهمیدن این حالت مردان باید تلاش کنید تا به اصل ماجرا دست یابید.

سکوت مردان نشانه چیست؟

cat2 2

سکوت مرد دلایل متعددی داشته و بسته به شخصیت فرد می تواند یک الی چند مورد را در برگیرد. در حالت کلی مردها علاقه زیادی به سکوت داشته و در پاسخ به بیشتر مشکلات و مسائل خاموشی را انتخاب می کنند. زنان نیز بدون توجه به دلیل سکوت از این موضوع عصبانی می شوند. زیرا زنان توقع دارند آقایان نیز مانند خودشان هرچیزی که نیاز است درباره آن صحبت کرده و مشکلات را با گفت و گو رفع نمایند.

البته برخی از موضوعات و موقعیت هایی وجود داشته که هر شخص صرف نظر از جنسیت کاملا بایستی با کلامی غیر ارتباطی به آن بپردازد. در حالت کلی از مهم ترین نشانه های خاموشی مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفکر و پردازش اطلاعات

زنان به طور غریزی دوست دارند که راجع به هر موضوع که به قلب و ذهنشان خطور کرده به گفت و گو بپردازند. همچنین در صورت بروز مشکل با اشخاص متعدد مشورت نموده و برای رفع آن راه حل مناسبی پیدا می کنند. چنین موضوعی برای مردان رخ نمی دهد. زیرا مردان تمایل دارند که به اتفاقات در سکوت کامل فک کرده و به تجزیه و تحلیل آنها بپردازند.

پس زمانی که با مشکلی روبرو می شوند در تنهایی و سکوت به آن فکر کرده تا راه حلی بیابند. البته مردان دوست دارند که مشکلات به تنهایی رفع نمایند. حال مهم نیست که مشکل چقدر بزرگ باشد یا یک مورد پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد.

ناگفته نماند که این موضوع از عدم مشورت مردان برای حل مشکلات خبر نمی دهد. ولی روحیه اکثر مردان به این شکل بوده که بیشتر مواقع چنین رفتاری را از خود نشان می دهند. البته در مواردی از اطرافیان مشورت گرفته و دغدغه هایشان را با آنها در میان می گذارند.

دشواری در بیان احساسات

یکی دیگر از نشانه های سکوت مرد همان دشواری در بیان احساسات می باشد. البته اکثر زنان این موضوع را هیچ وقت درک نکرده که بحث درباره عواطف و احساسات برای مردان می تواند چقدر سخت باشد. زیرا زنان بدون هیچ ترسی قادر به گفت و گو در مورد احساسات خود بوده و به آسانی آنها را به زبان می آورند. ولی این قضیه درمورد آقایان صدق نمی کند. برخی مواقع دلیل خاموشی مردها این بوده که از بیان احساسات می ترسند و از ابراز آنها پا به فرار می گذارند.

ترس از نادیده گرفته شدن

در حالت کلی جنس قدرت طلب بوده و دوست دارد که حرف فقط حرف او باشد. زیرا این موضوع به مردان حال خوب و حس قدرت القا می نماید.

پس یکی از نشانه های سکوت مرد این است که حس می کند حرف وی تاثیرگذار نبوده و کسی به صحبت های او گوش فرا نمی دهد. اگر گفته ها و خواسته های مرد در مدت طولانی و برای چندین بار نادیده گرفته شود قطعا سکوت و خاموشی وی را به دنبال دارد.

مطلب مشابه: نحوه برخورد با همسر بی ادب و نکاتی که باید در مورد او بدانید

مجازات شریک زندگی

برخی مواقع دلیل خاموشی مردان به نارضایتی از شریک زندگی و مجازات وی باز می گردد. بنابراین مردان در چنین شرایطی از حرف نزدن به عنوان ابزاری جهت مجازات زنان استفاده می کنند و به اصطلاح تنها چاره کار را قهر کردن می دانند.

پس در این موقعیت برای یادآوری اشتباه به شریک زندگی سکوت کرده و تا به وی تلنگری بزنند و حس گناه و عذاب وجدان را در همسر بیدار نمایند.

ترس از ابراز نظر

n00051537 b

گاهی اوقات زوجین در کنار یکدیگر اختلاف نظرهای شدیدی را تجربه می کنند در حالی که جرات ندارد در مورد آن به یکدیگر به گفت و گو بپردازند. البته دلیل چنین مسئله ای عدم وجود مهارت گفتمان بین طرفین بوده که در نهایت هر صحبتی را به جدل ختم می نماید. سپس ترس از این مسئله مانع حرف زدن و ابراز نظر می شود. بنابراین یکی دیگر از نشانه های خاموشی در مردان به همین ترس از ابراز نظر باز می گردد.

خستگی و درماندگی

زوجین بارها در مورد موضوعی صحبت می کنند و و هر بار بدون اینکه به نتیجه برسند تنها خستگی ناشی از گفت و گوهای مداوم را به جان می خرند. بنابراین به مرور زمان دیگر نای ابراز مخالفت و بحث کردن را از دست می دهند. همین موضوع از مشکلات اصلی در رابطه خبر می دهد و برای فروپاشی آن تنها یک تلنگر کافیست.

ترس از عصبانیت

برخی از مردان قادر به کنترل خشم خود نمی باشند یا کنترل کمی روی این احساس خود دارند که اکثر مواقع ترجیح می دهند سکوت کنند. همچنین مردانی که با این موضوع آشنایی دارند که بایستی با زنان کاملا محترمانه برخورد کنند در رفتارهای خود احتیاط بیشتری به خرج می دهند. البته بعضی مواقع دلیل سکوت و خاموشی مردان همان حفظ احترام و حرمت است.

مطلب مشابه: نحوه برخورد صحیح با خانم ها و روش های برقراری رابطه

عدم درک متقابل

از جمله نشانه های سکوت مرد می توان به عدم درک متقابل وی اشاره کرد. زیرا هنگامی که مردان احساس می کنند از سوی زنانشان درک نمی شوند دیگر نیازی به بحث و گفت و گو در مورد هر چیزی را نمی بینند. پس مرد بارها درباره مسائل مختلف به گفت و گو می پردازد ولی به نتیجه دلخواه دست نمی یابد که حس دلزدگی در زوجین ایجاد می شود.

همین امر فروپاشی رابطه را به دنبال دارد. همچنین با گذشت زمان همه چیز در قالب روتین روزانه ظاهر می شود که برای هیچ کدام از طرفین دیگر جذابیتی ندارد.

عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی

برخی مواقع سکوت مرد به عدم آگاهی از مهارت های ارتباطی با همسرش باز می گردد. زنان به طور معمول از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار هستند و به آسانی با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند.

ولی مهارت ارتباطی در مردان ضعیف بوده و زمان بروز مشکلات ترجیح می دهند آنها را در سکوت حل و فصل نمایند. البته اگر مردها مهارت ارتباطی قوی داشته باشند قطعا به صحبت پرداخته و مشکلات را در اسرع وقت رفع می کنند.

احساس ضعف در گفت و گو با طرف مقابل

طبق تحقیقات انجام شده روی چندین مرد این نتیجه به دست آمده است که آنها هنگام بحث با همسرشان احساس ضعف می نمایند. زیرا زنان به طور معمول مشکلات گذشته را دوباره بازگو کرده و مردان در چنین شرایطی نمی توانند از خود دفاع کنند.

همچنین زنان حافظه خوبی داشته و اتفاقات گذشته را بدون کم و کاستی بیان می کنند. ولی اکثر مردان قادر به یادآوری اتفاقات گذشته نیستند. خانم ها نیز به آسانی درباره مشکلات حرف زده و احساسات خود را بیان می نماید در حالی که مردان از این لحاظ ضعف دارند.

جلوگیری از ایجاد دعوا

sign men silence 2

اغلب مواقع مردها به این دلیل سکوت می کنند که مانع ایجاد دعوا و بحث شوند. زیرا اعتقاد دارند که اگر در زمان ناراحتی صحبت کنند قطعا دعوا و بحث های ناخوشایند ایجاد می نمایند. بنابراین خاموشی را ترجیح می دهند تا رابطه را همچنان حفظ کنند.

تجربیات دوران کودکی

مردهایی که در خانواده های مضطرب و پرتنش بزرگ شده و شاهد زوجینی بوده اند که مدام با هو دعوا کرده اند از بحث می ترسند. زیرا این مردان تصور می کنند به محض گفت و گو باید منتظر یک دعوای بزرگ باشند. بنابراین ترجیح می دهند سکوت را اختیار کنند.

همچنین از زمان کودکی هرچیزی را که از والدین می خواستند فورا با نظر منفی و دعوا مواجه می شدند و به همین خاموشی را انتخاب کردند. زیرا کودک در چنین شرایطی این حس را داشته که هر خواسته و صحبتی به دعوا ختم می شود و این امر منجر به نابودی ارتباط با دیگران می گردد.

مطلب مشابه: محبت زیادی به همسر | عوارض جدی محبت زیاد کردن به شوهر

پیامدهای سکوت مرد

همانگونه که قبلا اشاره شد سکوت مختص مردان نبوده و خانم ها را نیز در بر می گیرد. اما در صورت مشاهده سکوت مرد می توان به این نتیجه رسید که او اطلاعات را کاملا متفاوت پردازش کرده و به جای صحبت با سکوت به نتیجه مطلوب دست می یابد.

زنان جهت حل نمودن مسائل عاطفی و ذهنی ترجیح می دهند مدام درباره آن صحبت کنند، ولی مردان درباره آن فکر کرده و به تنهایی آن را رفع می نمایند. البته سکوت خاموشی در مردان پیامدهای مختلفی دربرداشته که به شرح زیر می باشند.

پارتنرتان احساس تنهایی می کند

از جمله پیامدهای سکوت مرد این است که پارتنر وی احساس تنهایی می کند و به این نتیجه می رسد که حرف های او برای مردش هیچ گونه ارزشی ندارد. چون زمانی که زن صحبت می کند و مرد سکوت را بر می گزیند، تصور زن این است که با پرحرفی مرد را می آزارد.

همین امر به مرور رابطه بین زوجین را سرد نموده و از یکدیگر فاصله می گیرند. بنابراین مرد حس تنهایی و عدم دوست داشتن را در وجود خود تجربه می کند و او را به سوی سکوت سوق می دهد.

مشکلات حل نشده باقی می مانند

اگر مرد از مهارت کافی برای بحث و گفت و گو برخوردار نباشد و مشکلات را در خفا رها کند قطعا این سکوت پیامدهایی دارد. زیرا زمان بروز هرگونه مشکلی نیاز است که زوجین در مورد آن صحبت کرده و حل نمایند. ولی گفت و گوی یک طرفه هیچ چیزی را رفع نمی کند و تنها بر تعداد مشکلات می افزاید. در نتیجه تلنبار شدن گرفتاری ها و مشکلات، سردی و در نهایت حذف رابطه را به دنبال دارد.

باعث ایجاد فاصله بین زوجین می شود

قطعا روابط بین زوجین با گفت و گوهای مداوم مستحکم تر می شوند. زیرا اگر هیچ صحبت و تبادل نظری بین آنها وجود نداشته باشد رابطه به سمت سردی کشیده و فاصله بین مرد و زن را افزایش می دهد. در حالت کلی اساس یک رابطه عاطفی مداوم، برقراری ارتباط صحیح و صحبت کردن می باشد. بنابراین عدم وجود گفت و گو می تواند رابطه را به نابودی بکشد.

مطلب مشابه: رفتار با همسر تنبل چطور باید باشد و چگونه باید با او کنار آمد؟

مرد همه چیز را درون خود می ریزد و آسیب می بیند

یکی از پیامدهای سکوت مرد این است که همه حرف های نگفته را درون خود می ریزد و با انباشته شدن آنها، اضطراب و افسردگی را تجربه می کند. زیرا روح و روان هر شخص تا حد مشخصی تحمل داشته و از یک جایی به بعد لبریز می شود که در نهایت مشکلاتی همچون افسردگی را به دنبال دارد.

چگونه در مقابل سکوت مرد رفتار کنیم؟

za4 3777

زوجین برای اینکه بتوانند کنترل روی رابطه خود داشته باشند و بر پایداری آن بیفزایند بایستی مشکلات را در بازه زمانی کوتاه حل کنند. البته اگر دلیل سکوت مرد کشف نشود قطعا نحوه برخورد با این هنجار دشوار خواهد بود.

همچنین برخی مواقع خاموشی مردان به قدری طولانی و ریشه دار می شود که فروپاشی یک رابطه را به دنبال دارد. پس جهت مقابله با این هنجار باید از طریق زیر سکوت آقایان را از بین برد.

دلیل سکوت او را بیابید

قبل از هرکاری الزامیست که دلیل خاموشی مردان را پیدا کنید. زیرا تا زمانی که علت این سکوت یافت نشود برای رفع آن نمی توان هیچ گونه اقدامی نمود. پس زنان با فکر کردن درمورد اتفاقات گذشته و کمک خواستن از مردان باید دلیل سکوت آنها را کشف کنند.

برای حرف زدن به مردان زمان دهید

زنان باید به مردان اجازه دهند که خود برای بحث و گفت و گو اقدام نمایند. پس مرد را به حرف زدن مجبور نکرده و در همان ابتدا وی را از موارد مهم مطمئن کنید.

برای مثال عواطف و احساسات مرد برای زن مهم بوده و باید به حرف های او اهمیت دهد. بنابراین ادامه ماجرا را به آقایان سپردده تا مطابق میل و سرعت خودشان روبه جلو حرکت کنند.

برای خود و همسرتان وقت بگذارید

مشغله ها و دغدغه های زندگی زیاد بوده و نمی توان آنها را انکار کرد. اما زوجین در میان این تنش ها باید برای خودشان وقت بگذارند. همچنین اگر ارتباط زوجین با یکدیگر از روی صمیمیت نباشد قطعا سکوت و خاموشی این رابطه را به اتمام می رساند.

فضایی را به گپ زدن هایتان اختصاص دهید

بیشتر زنان و مردان اتاق خواب و زمان استراحت را به گفت و گو درباره مشکلات و گرفتاری هایشان اختصاص می دهند. همین امر باعث شده به محض بروز هر نوع جر و بحثی، جدا از یکدیگر بخوابند. پس زوجین سعی کنند فضای دیگری را برای صحبت در مورد مشکلات اختصاص دهند.

شما به هیچ وجه سکوت نکنید

سکوت مرد قطعا پیامدهای ناخوشایندی را برای همسر و فرزندان به بار می آورد حال اگر زن این عمل را با سکوت جواب دهد یک فاجعه بزرگ رقم می خورد. پس اگر زن نیز سکوت کند دیگر هیچ وقت مشکل حل نشده و بر هر دو طرف دامن می زند.

پس هر زن بایستی رگ خواب همسر خود را بلد بوده و از این طریق حصار او را از بین ببرد. بنابراین بدون اینکه مرد اذیت شود نیاز است که از غار تنهایی و سکوت بیرون بیاید.

او را درک کنید

زنان همیشه در تلاش باشند تا حرف های همسرانشان را درک کرده و خودشان را جای آنها بگذارند. زیرا اگر هر زنی از دید خود به مسائل و مشکلات زندگی نگاه کند دیگر حرف های همسرش را متوجه نمی شود و همه چیز از نظر وی بی اهمیت خواهد بود.

جمع بندی

سکوت مرد منجر به بروز مشکلاتی می شود که رابطه را سرد کرده و به مرور آن را به مرز نابودی می کشاند. همچنین تمام هیجانات و احساسات در وی انباشته شده و آسیب های روحی و روانی را به دنبال دارد. البته دلیل سکوت و خاموشی مرد بسته به شخصیت وی می تواند متفاوت باشد.

پس از مهمترین نشانه های خاموشی مرد می توان به ترس از ابراز وجود، جلوگیری از ایجاد دعوا، دشواری در بیان احساسات، تجربیات دوران کودکی و … اشاره کرد. در حالت کلی سکوت در مردان نسبت به زنان بیشتر بوده و خانم ها از مهارت برقراری ارتباط بالاتری برخوردار هستند.

Leave your thought here

Your email address will not be published.

جدیدترین مطالب